۳۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۲

رئیس سازمان نقشه برداری کشور:

اطلاعات مکانی در برنامه هفتم توسعه کشور نقش کلیدی دارد

اطلاعات مکانی در برنامه هفتم توسعه کشور نقش کلیدی دارد

رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: در راستای برنامه هفتم به دستگاه‌ها برنامه‌های متعددی ابلاغ شده که برای تحقق بخش عمده‌ای از تکالیف، سازمان‌ها باید از داده‌های اطلاعات مکانی بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی جاویدانه رئیس سازمان نقشه برداری کشور امروز (دوشنبه، ۳۰ مهر) در نشست خبری شورای سیاست گزاری روز جهانی GIS با بیان اینکه فارغ از روابط و همکاری‌های بین دستگاهی، برخی از شواهد حاکی از آن است که باید فرهنگ‌سازی عمومی در این حوزه تقویت شود، گفت: باید از ظرفیت بازیگران مختلف حوزه نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی استفاده حداکثری داشته باشیم.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه از سامانه‌های متعددی یاد شده که اکثر این سامانه‌ها مکانی هستند و از سوی دیگر به جهت اینکه در دولت چهاردهم برنامه هفتم توسعه دارای اولویت است. داده‌های مکانی در کشورها بسیار حائز اهمیت خواهد بود، زیرا در ۱۵ سال اخیر باید برای درک مدیران ارشد سازمان‌ها از حوزه اطلاعات مکانی تلاش می‌شد اما هم‌اکنون دستگاه‌های مختلف برحسب نیاز به این ضرورت پی بردند که این روند یک فرصت برای سازمان نقشه برداری کشوری به شمار می‌رود.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور در ادامه تاکید کرد: با توجه به موارد ذکر شده، در این حوزه چالش‌هایی از جمله کارهای موازی و جزیره‌ای نیز وجود دارد که لزوم ایفای نقش تنظیم‌گری را پررنگ می‌کند، زیرا کارهای متفاوتی که در زمینه اطلاعات مکانی و نقشه برداری انجام می‌شود، برای جلوگیری در روند جزیره‌ای و موازی کاری در این زمینه نیازمند یک نهاد بالادستی برای برقراری تنظیم‌گری بین بخش‌های مختلف است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در سازمان‌ها، دستگاه‌های متعددی در زمینه اطلاعات مکانی و نقشه‌برداری راه‌اندازی شده که بر همین اساس طراحی یک سامانه جامع و یکپارچه با توجه به در نظر گرفتن استاندارها الزامی است. همچنین با بررسی احکام برنامه هفتم تکالیف متعددی به دستگاه‌ها ابلاغ شده است که برای تحقق بخش عمده‌ای از این اهداف نیازمند بهره‌مندی از نقشه و اطلاعات مکانی خواهد بود.

کد خبر 6263880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha